پرونده‌های ویژه

Friday, September 29, 2006

وبلاگستان و تهدیدی بنام فیلترینگ

این پرونده به گرد‌آوری مطالب نوشته شده در وبلاگ‌های فارسی، پیرامون فیلترینگ، جدی‌ترین خطری که همواره حیاتشان را تهدید می‌کند می‌پردازد.

همچنین اخبار وبلاگ‌های فیلتر شده و یا احیانا از فیلتر درآمده، آینه‌های جدید وبلاگ‌های فیلتر شده (درصورت تمایل) و سایر مطالب مرتبط، در همین قسمت از وبلاگ بلاگچین، پوشش داده می‌شود.

سرآغاز:

مرثیه‌ای قدیمی برای وبلاگی که دیگر نیست....
دو سالی است که زحمت کشیده ای. وبلاگ آبرومندی برای خودت درست کرده ای. بدون نوشتن درباره مطالب سکسی و یا گذاشتن تصاویر پورنو هیت روزانه وبلاگت به بالای هزار رسیده است. در ضمن مطالب تند و مزخرف سیاسی هم نداشته ای. پست هایت آنقدر متین و موقر است که آدم بعضی وقت ها لجش می گیرد که چرا اینقدر وبلاگت خارج از حاشیه و آرام است.
یک شب مسئولان فیل ترینگ خواب نما می شوند و احساس می کنند دستان تهاجم فرهنگی از آستین چند وبلاگ داخلی بیرون آمده است. از شانس بدت آن دست لعنتی از آستین تو هم بیرون آمده است, هر چند پیراهنت آستین بلند است. پس فیلتر می شوی. از این ISP به آن ISP. هیت روزانه ات کم و کمتر می شود. تو به تدریج زوال را احساس می کنی. عین مریض بدحالی که روز به روز به مرگ نزدیک تر می شود. وقتی فیلتر سراسری می شود, وبلاگت به مرز نابودی کامل می رسد. خط دستگاه عمرت رو به افقی شدن می رود. هیت روزانه ات به زیر 100 ویزیتور رسیده است. آن هم مربوط به خارج نشین هاست. همان ها که لابد با خوبی و خوشی پشت مانیتور هایشان روی مبل های راحتی لم داده اند و اینترنت پر سرعت بی فیلتر مصرف می کنند.همه تلاش هایت نقش بر آب شده است. حیف آن همه وقتی که برای آپدیت کردن اینجا می گذاشتی و آن همه استعداد که صرف طراحی قالب کرده بودی. احساس پوچی می کنی. از دست دکتر ها هم دیگر کاری بر نمی آید. حضور چند پرستار سپید پوش سبیلو بد ترکیب را بالای سرت احساس می کنی. تو نمی خواهی نگاهشان کنی و آنها ملحفه را روی صورتت می کشند. دیگر کارت تمام شده است. ما روز جزا شهادت خواهیم داد که تو را کشته اند و تو خود کشی نکرده ای. خداحافظ یک بلاگر عزیز ما.

فیلترینگ تا کی؟ / حرف‌های خودمونی من
اصولا شاید بتوان گفت می توان سایتهای اینترنتی را به چهار نوع علمی، تجاری، سیاسی و سکسی تقسیم کرد. حال اگر دقت کنیم می بینیم ما ایرانی ها خیلی بدبخت هستیم. سایتهای علمی و تجاری معتبر و بدرد بخور را آن وری ها به علت تحریم از ما منع می کنند و سایتهای سیاسی و سکسی هم که توسط اینها فیلتر می شود ( باز فیلتر سکسی یک چیزی ولی سیاسی قابل قبول نیست.) خوب با این اوصاف مگر دیگر اینترنتی هم باقی می ماند؟؟!خوب اما بنده واقعا سوالی از دوستان دارم که تا کی باید با فیلترشکن وارد سایتهائی که می خواهیم شویم؟ هر چند می دانم که استفاده از فیلترشکن از ناچاری است اما خود نفس استفاده از فیلترشکن و هر روز به دنبال یک فیلترشکن جدید بودن، جدای از مشکلات خاص و سرعت پائین، در واقع رسمی دانستن فیلترینگ و تسلیم شدن در برابر آن است. باید فکر دیگری کرد که من در ذیل چند پیشنهاد در این مورد بیان می کنم، هر چند شاید این موارد نتواند فیلترینگ را ریشه کن کند اما حداقل از گستاخی و تاختن این فیلترچی ها جلوگیری می کند و از شما دوستان هم می خوام اگر پیشنهاد خوبی دارند بگویند.
1- به نظر بنده باید دوستان هکر و گروه های هک ایرانی که خوشبختانه کم هم نیستند، می توانند با همکاری هم سایتهای مهم دولتی و ارگانها را هک کرده و انزجار کاربران اینترنتی را در صفحه اول آنها اعلام کنند. اینکار اولا باعث بازتاب خبری گسترده می شود و ثانیا می توانند آنها را تهدید به هک دوباره و تخریب در صورت ادامه روند نادرست فیلترینگ کنند.
2- چند حرکت تبلیغاتی و نمادین هم می توان انجام داد. یکی اینکه به نظر بنده همین هفته یا در هفته بعدی، یک روز معین و در یک ساعت مشخص همه دوستان با مرکز امور دیتای مخابرات تماس گرفته و اعتراض نمادین خود را با عنوان "فیلترینگ سایتهای اینترنتی را پایان دهید." نشان دهند.
(بلاگچین: همه با هم فایده نداره. چند نفر تلفنشون زنگ می‌خوره، باقی پشت اشغالی می‌مونن!!)
3-.....


بایگانی‌های دیگر:
وبلاگستان و انتشار یک نامه
وبلاگستان و تهدیدی به نام فیل‌ترینگ
سرقت مطالب وبلاگستان و عدم رعایت حق نشر برای وبلاگ‌ها
وبلاگستان ایرانی و مقوله‌ای بنام س.ک.س و مسائل جنسی
یک پرونده ویژه: آرشیو افتخارات وبلاگ‌نویسان!
وبلاگستان در سفر خانم انوشه انصاری به فضا
وبلاگستان در یکصدمین سالروز تولد شهریار
وبلاگستان پارسی و درگذشت خانم اوریانا فالاچی
وبلاگستان و توقیف روزنامه شرق
وبلاگستان فارسي و سالگرد فاجعه يازدهم سپتامبر
بازتاب‌های سفر آقای خاتمی به آمریکا در وبلاگستان
وبلاگستان و سانحه هواپیمای توپولوف در مشهد
وبلاگستان و آزادی رامین جهانبگلو

Labels:

نظرات شما درباره اين لينک 0  مورد مي باشد

شما نظري نداريد آيا؟

به صفحه اصلي بلاگچين باز‌گرديم